Pædagogiske principper: Marte Meo

I Eventyrlandet arbejder vi ud fra et anerkendende grundsyn med afsæt i tilknytningsteori og en neuroaffektiv forståelse med Marte Meo som metode. Herunder kan du læse om Marte Meo-metoden.

Er du interesseret i mere information, er du velkommen til at kontakte os i den pædagogiske ledelse.

Marte Meo-metode og principper

Teori omkring Marte Meo: Marte Meo betyder 'ved egen kraft'.

Marte Meo metoden er en videobaseret metode, der bygger på principperne for udviklingsstøttende
kommunikation.

Marte Meo metoden er en meget konkret og løsningsorienteret metode, hvor vejledningen tager udgangspunkt i de ressourcer, der i forvejen er til stede hos personerne.

Videoen bruges som arbejdsredskab. Videooptagelse og analyse af samspil i almindelige dagligdags situationer gør det muligt at få øje på barnets, den unges, den voksnes, den ældres initiativer, sociale kompetencer m.m. og herfra sætte nye mål for hensigtsmæssig udvikling og samspil - trin for trin.

I analysen fokuseres på:

• Hvad kan barnet/personen allerede, og hvad viser optagelsen, at barnet/personen har brug for
    at lære,
  • Hvad gør den voksne/hjælperen allerede, som er støttende for barnets/personens udvikling,
  • Hvad har den voksne/hjælperen brug for at få informationer om at gøre noget mere af eller
    gøre på en bestemt måde for at hjælpe barnet/personen videre i sin udvikling.

Informationer videregives til den voksne/hjælperen med afsæt i fastfrosne, udvalgte klip fra videooptagelse af aktørernes egen kommunikation og med konkrete handleanvisninger, som kan forbedre samspillet og støtte udviklingen.

Marte Meo 7 elementer:

• at følge barnets opmærksomhed (jeg kan se, hvad du er optaget af), se barnets initiativer (handling, følelsesmæssige, verbale)
  • at bekræfte barnets opmærksomhedsfokus (jeg har set dig, der kommer din tur)
  • afvente barnets reaktion / bekræfte
  • at skabe forudsigelighed ved at sætte ord på det, der sker og skal ske
  • at bekræfte det ønskede adfærd
  • triangulering (at kæde sammen, gøre opmærksomme på hinanden)
  • klar start og afslutning

Marte Meo metoden er udviklet af hollænderen Maria Aarts. Metoden er blevet kendt og udbredt i Danmark siden 1994, og den anvendes i familier, i dagplejen, i daginstitutioner, på døgninstitutioner, på specialinstitutioner, på uddannelsesinstitutioner, på plejehjem og senest er skolen kommet til.