Velkommen til Eventyrlandet
I Eventyrlandet ønsker vi, at både børn og forældre føler sig hjemme fra første dag.
Vi består af to huse: Skjulhøj Allé og Jyllingevej, som tilsammen udgør Eventyrlandet. Vi ser det som en styrke at være fordelt på to matrikler. Det giver os blandt andet mulighed for, at vi kan besøge hinanden og samarbejde på tværs.
På Skjulhøj Allé 52 har vi et lyst og dejligt hus fra 2005, som er bygget til børn. Her er to vuggestuegrupper, to børnehavegrupper og en basisgruppe med færre børn, der er visiteret til et dagtilbud med specialpædagogiske kompetencer. Midtpunktet i huset er Fælleren, som er vores store fællesrum, hvor vi kan samles på tværs til leg, aktiviteter og hyggelige stunder. Derudover har vi et dejligt krearum.
På Jyllingevej 69 bor vi i en gul villa med en hjemlig og rar atmosfære. Her er både en børnehavegruppe og en basisgruppe for børn med autisme.
Fællesskab, nærvær og udvikling
I Eventyrlandet bygger vi vores pædagogik på relationer og et anerkendende børnesyn. Vi tror på, at måden vi er sammen med børnene på, er afgørende for deres trivsel og udvikling – både i det store fællesskab, i de mindre grupper og i mødet med det enkelte barn.
Vi ser alle børn som en del af et fællesskab, men vi har samtidig blik for det enkelte barns behov og styrker. Nogle børn har brug for tydelig struktur og genkendelighed, andre har brug for fleksibilitet. Derfor er vi nysgerrige på, hvad der er på spil for barnet, og vi tilpasser os, så hverdagen bliver tryg og udviklende for alle. Vi arbejder hele tiden på at skabe en god stemning, hvor alle børn føler sig set og mødt som dem de er.
Vi arbejder ud fra tilknytningsteori og en neuroaffektiv forståelse, og vi bruger Marte Meo-metoden som et konkret redskab. Marte Meo betyder “ved egen kraft” og er en videobaseret metode, hvor vi gennem små filmklip fra hverdagen analyserer samspil mellem børn og voksne. På den måde kan vi se, hvad barnet allerede kan, og hvad der støtter barnet i at udvikle sig. Metoden hjælper os til at blive endnu bedre til at følge barnets initiativer, skabe forudsigelighed og understøtte det, der virker i samspillet.
Vi tror på at børn udvikler sig bedst, når de bliver mødt med nærvær, respekt og anerkendelse.